Darmowa dostawa od 300zł | PayPo - kup teraz, zapłać za 30 dni

Bielizna na Walentynki?
Zamów do 11.02 z kategorii:
dostępne od ręki, ślubna, outlet, karty podarunkowe, pończochy, skarpetki i rajstopy

W lutym realizujemy zamówienia na produkty wyłącznie z tych kategorii
ze względu na dużą liczbę zamówień!

Wersje językowe
Jak sobie pościelesz, tak się wyśpisz - czyli jak zadbać o nasz sen? 1
Dziewczyna śpiąca w łóżku w miękkiej pościeli

JAK SOBIE POŚCIELESZ, TAK SIĘ WYŚPISZ — CZYLI JAK ZADBAĆ O NASZ SEN?

Bez wątpienia powinniśmy zadbać o sen, ponieważ każdy go potrzebuje. Na różnych etapach życia nasz odpoczynek wygląda nieco inaczej, jednak zarówno noworodki, jak i dorośli odczuwają negatywne skutki braku lub niedoboru snu. Niestety, we współczesnym świecie skupiamy się na efektywności pracy, skreślaniu kolejnych pozycji z „to do lists”, ale zapominamy o tym, że bez odpowiedniego snu niezmiernie trudno jest dobrze funkcjonować za dnia. Wydawać by się mogło, że każdy z nas wie, jak spać — w końcu robimy to od urodzenia i nie musimy się tego uczyć. Jednak spanie, tak jak każdy inny aspekt życia, wymaga dobrego podejścia oraz poszerzania wiedzy wraz z upływającym czasem. Co możemy zrobić, aby lepiej spać i łatwiej wstawać? A także, czy to w czym idziemy do łóżka, ma wpływ na jakość snu?

DLACZEGO SEN JEST AŻ TAK WAŻNY?

Mogłoby się wydawać, że sen nie jest w naszym życiu aż tak ważny. W końcu nic wówczas nie robimy — po prostu leżymy i oddychamy. Jednak sen, a szczególnie dobry sen, jest każdemu bardzo potrzebny nie tylko ze względu na sam wypoczynek, ale także całą masę innych aspektów. Nocna regeneracja ma wpływ między innymi na metabolizm i to, jak czują się jelita. Kiedy śpimy, organizm ma szanse strawić i pogrupować wszystko, czego dostarczyliśmy dnia poprzedniego. Co więcej, ciało szykuje się też do poradzenia sobie z tym, co skonsumujemy po obudzeniu się. Często możemy dostrzec, że gdy nie jesteśmy wyspane, czujemy się wzdęte, mamy problemy z wypróżnianiem czy nadmierną ochotę na słodycze. Jest to związane z tym, że nie zdążyłyśmy jeszcze wszystkiego strawić. Dodatkowo mózg potrzebuje więcej energii, więc „prosi” nas o dostarczenie glukozy w postaci cukru.

Oprócz tego, sen jest najlepszym kosmetykiem pielęgnacyjnym, jaki możemy sobie zafundować. W nocy twarz jest w stanie w pełni się zregenerować i dobrze wchłonąć produkty nałożone przed wejściem pod kołdrę. Co więcej, sen wprowadza cały organizm w stan spoczynku, pozwalając na to, aby ciało nie musiało mobilizować swoich zasobów energetycznych do radzenia sobie z wyzwaniami dnia codziennego. Gdy śpimy, tętno oraz temperatura ciała spadają, a mięśnie się relaksują. Jest to tak naprawdę jedyny moment, kiedy nasza głowa i ciało mają szansę na „przetworzenie” wszystkiego, z czym przyszło się im zmierzyć przez poprzednie kilkanaście godzin. Idąc tym tropem, można dosyć łatwo zrozumieć, co dzieje się, kiedy sen nie jest wystarczająco długi i jakościowy. Każdego dnia nagromadza się wówczas na naszym ciele coraz większy. Właśnie przez to tak często czujemy się zdekoncentrowane, ociężałe i obolałe, jeśli odkładamy sen na drugi plan! Co więc możemy zrobić, aby jakoś snu była jak najlepsza?

Dziewczyna czytająca książkę w łóżku przed snem

STANOWCZE NIE DLA ŚWIATŁA NIEBIESKIEGO

Naczelną zasadą dobrego snu jest stanowcze nie dla światła niebieskiego! Niestety, najpoważniejszym błędem, jaki możemy popełnić w wieczornej rutynie jest nadmierne korzystanie z urządzeń elektronicznych, szczególnie z telefonów. Nasze mózgi nie są jeszcze w 100% przystosowane do postępu technologicznego, przez co mylą światło niebieskie ze światłem dziennym, a co za tym idzie — mobilizują siły do tego, aby pozostać obudzonym. Między innymi przez to mamy problemy z zaśnięciem, a fazy REM nie są dostatecznie głębokie. Jednak korzystanie z telefonów przed snem to nie tylko szkodliwe światło niebieskie, a także natłok bodźców. Nie oszukujmy się — wieczorem najchętniej przeglądamy social media, w których aż roi się od różnorakich informacji. Nasz mózg będzie starać się przyswoić wszystko to, co może wpłynąć na pojawienie się bezpodstawnych lęków, a także pogorszyć jakość snu.

Wieczorem warto wybrać inne aktywności, które pomogą nas ukoić i przygotować do efektywnego wypoczynku. Dobrym pomysłem będą książki, ale te lekkie, przyjemne, nieobciążające psychiki. Możemy również zdecydować się na puzzle, krzyżówkę czy sudoku, jeśli oczywiście walka ze słowami czy liczbami nas nie irytuje. Świetnym rozwiązaniem jest także medytacja i joga, które pomogą zrelaksować mięśnie i stawy oraz uregulują oddech. Tak naprawdę możemy znaleźć całą masą innych aktywności, które sprawdzą się zdecydowanie lepiej niż przeglądanie zdjęć na Instagramie!

DOBRA ATMOSFERA W SYPIALNI TO PODSTAWA

Często mówimy, że do udanego seksu podstawą jest dobra, rozgrzana atmosfera w sypialni… W przypadku snu powinnyśmy zrobić na odwrót! Nadrzędnym celem mózgu jest lekkie ochłodzenie ciała w trakcie nocy. Dlaczego? Z bardzo prostej przyczyny — łatwiej jest wówczas utrzymać wszystkie funkcje życiowe przy jednoczesnym zużywaniu mniejszych pokładów energii. Jeśli więc zadbamy o to, aby temperatura w sypialni była choć niższa niż zazwyczaj, ułatwimy naszym organizmom pracę. Najlepiej będzie więc uchylić okno na mniej więcej 15-20 minut przed wejściem pod kołdrę.

Kobieta ćwicząca przed snem jogę, aromaterapia


Warto przygasić światła, aby dać mózgom znać, że dzień oficjalnie się zakończył. Pamiętajmy również o zgaszeniu świeczek, które nie sprzyjają lekkiej atmosferze w sypialni i „zabierają” nam tlen. Można również użyć dyfuzora wodnego z dodatkiem odrobiny olejku eterycznego. Tym sposobem zadbamy o nawilżenie powietrza oraz ukoimy zmysły ulubionym zapachem (najlepiej takim przeznaczonym do snu np. z melisą czy miętą). Pomocna może być również kojąca muzyka — lecz taka bez słów, żebyśmy nie dały się ponieść wieczornemu karaoke! U większości ludzi świetnie sprawdzają się dźwięki natury np. szum wody lub deszcz. Dzieje się tak, ponieważ zwykle mamy pozytywne konotacje z tym, co naturalne i lekko przygłuszone ze względu na podobieństwo do odgłosów słyszalnych przez dziecko w łonie matki.

NAGO, W KOSZULI NOCNEJ, W T-SHIRCIE - W CZYM NAJLEPIEJ SPAĆ?

Kolejną kwestią nurtującą wiele z nas jest to, w czym najlepiej spać. Zasadniczo, nie da się udzielić jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, ponieważ jest to kwestia indywidualna. Dość spora grupa kobiet uważa, że najlepszym wyborem jest spanie nago. Rzeczywiście, taka opcja ma niezmiernie dużo plusów — ciało może trochę odetchnąć oraz oswajamy się z nagością w nieerotycznym kontekście, jednak dla wielu opcja ta jest zbyt krępująca. Z pewnością, dobrze wybrać wówczas piżamę przewiewną, lekką i oczywiście, wygodną. Świetnie sprawdzą się koszule nocne, które plasują się między spaniem nago a w pełnym ubraniu. Jeśli natomiast decydujemy się na spodnie i koszulkę, warto pamiętać o tym, aby nie zakładać majtek! Noc jest praktycznie jednym momentem w ciągu doby, kiedy możemy pozwolić naszym waginom na pełen przewiew. Tak samo, jeśli wybieramy spodnie, warto postawić na takie bawełniane lub lniane, a nie wykonane ze sztucznych materiałów. Spanie w staniku również nie jest dobrym rozwiązaniem, ponieważ będzie on nas uciskał i może powodować duży dyskomfort.

Dziewczyna śpiąca w wygodnej piżamie

Oczywiście, raz na jakiś czas możemy pozwolić sobie na wyjątek od reguły — warto mieć w swojej szafie coś bardziej seksownego na specjalne okazje! W końcu w życiu najważniejszy jest balans, a założenie czegoś obcisłego, koronkowego czy wykonanego ze sztucznych materiałów nie sprawi, że stanie się coś strasznego. Wręcz przeciwnie — wprowadzimy wówczas trochę urozmaicenia do naszego życia intymnego (zarówno z partnerem, jak i solo).

Na koniec trochę ciekawostek dotyczących snu

  • Brak snu przez mniej więcej 16 godzin daje takie same efekty jak 0,5 promila alkoholu we krwi.
  • W Europie najwięcej śpią Francuzi, Polacy natomiast plasują się na 9 miejscu. Przesypiamy bowiem średnio 8,5h.
  • Każdy z nas ma jakieś sny. Niektórzy ich po prostu nie pamiętają.
  • Nie każdy śni w kolorze. Niewielki procent ludzi ma wyłącznie czarno-białe sny.
  • Zaburzenia snu wiążą się z zaburzeniami lub niedoborem serotoniny, czyli jednego z neuroprzekaźników. Co ciekawe, nieprawidłowości w tym samym neurotransmiterze odpowiedzialne są za występowanie depresji.

- Nina Baranowska

Komentarze do wpisu (1)

28 lutego 2023

Sen wpływa na nasze całe funkcjonowanie, dlatego jest bardzo ważny. Aby o niego zadbać trzeba przestrzegać kilku zasad. Jedną z ważniejszych moim zdaniem jest posiadanie dobrego materaca. Nie jest łatwo znaleźć odpowiedni, ale na stronie https://materace-viscotherapy.pl/16-materace-piankowe jest super obsługa która pomoże wybrać.

Chmura tagów
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl